بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُور

مدت بسیاری بود که قصد نوشتن داشتم اما شلوغی کارها مانع می‌شد. شلوغی‌ای که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بالاخره امشب در یکی از شب‌های ماه رمضان این امکان فراهم شد و من هم مشتاق آمدم برای نوشتن. اما نوشتن چه چیزی؟! هرچه فکر میکردم از کدام بگویم درمانده‌تر میشدم. بعد از کنکور و تجربیات آن، دیگر از چیزی ننوشته‌بودم و قریب به یکسال حرف نگفته داشتم. نهایت امر تصمیم گرفتم به جای نوشتن تجربه‌ها، از آنها برای نوشتن درباره تجربه استفاده کنم. تجربه‌ها را هم میگویم اما به وقتش چرا که:

رازی نهفته در پس حرفی نگفته است                       مگذار درد و دل کنم و دردسر شود(۱)

شاید بهترین آورده تجربه، انتخاب درست باشد.(۲) تا تجربه نباشد ابعاد مختلف راه‌های حرکت درک نمیشود، نفاق‌ها کشف نمیشود، منافق‌ها شناسایی نمیشود و خوبی‌ها آشکار نمیشود. تجربه به انسان نشان میدهد که آن چیزی که تو آن را خیر مطلق میدیدی نواقصی دارد و آنچه خیر میدیدی حاوی شر است و آنچه شر میدانستی خوبی‌هایی دارد و از آنچه گریزان بودی خیر مطلقی برای تو بوده‌است.

روزگار که میگذرد شناخت افزایش پیدا میکند چرا که مسیرها پیچ‌هایشان را به تو نشان میدهند و آدم‌ها درونشان را. شناخت که افزایش پیدا کرد ناچار انسان را به انتخاب و گزینش وادار میکند چرا که مسیری که ابتدای آن زیبا جلوه میکرد به سمت بیراهه، راه کج میکند و انسانی که راهش را، راه حق گمان میکردی را درمی‌یابی که تا آنجا که با حق هم مسیر است همراه حق است و هرجا بخواهد راه کج میکند و تو باید انتخاب کنی که همراه آن کج‌روی‌ها بروی و چشم بر معرفت بپوشی و برای راحتی از حق بگذری یا از سختی‌هایی که کشیده‌ای درس بگیری و خود را از بیراهه جدا کنی.

«تجربه‌ها دانشى اکتسابى‌اند. »(۳) دانشی که شاید تلخی کسب آن انسان را بیازارد اما شیرینی گزینش نیکو، فریب نخوردن(۴) و عمق‌بخشی به اندیشه‌ها(۵) بسیار دلپذیر است و این بهره‌ها را همچون دانش باید با نوشتن حفظ کرد. از تجربه‌هایمان بنویسیم...

  1. شعری از فاضل نظری در کتاب «ضد»
  2. امام على علیه‌السلام: ثمره تجربه، گزینش نیکوست. (غرر الحکم: ۴۶۱۷)
  3. امام على علیه‌السلام: تجربه‌ها دانشى اکتسابى‌اند. (غرر الحکم : ۱۰۳۶)
  4. امام على علیه‌السلام: هر که تجربه‌اش اندک باشد، فریب مى‌خورَد و هر که پر تجربه باشد، کمتر فریب مى‌خورَد. (غرر الحکم : ۷۸۹۹ – ۸۰۳۸)
  5. امام على علیه‌السلام : اندیشه مرد به اندازه تجربه اوست. (غرر الحکم : ۵۴۲۶)